nieuws

 

Publieke Veranderaars: the next steps

Op 4 juli is publieke veranderaars gelanceerd. Inmiddels hebben meer dan 850 mensen het Mission Statement ondertekend. Dat is een mooie start, maar niet voldoende. Publieke veranderaars maakt zichtbaar, verbindt en versterkt. Maar hoe doe je dat? Gisteren was de eerste ontmoeting van de Publieke Veranderaars.

De ontmoeting vond plaats bij het Slimmernetwerk Café. We willen gebruik maken van het bestaande en dit is een mooi voorbeeld. In eerste instantie zijn de mensen uitgenodigd die de aangesloten initiatieven vertegenwoordigen of hebben opgezet. De ontmoeting leverde veel energie en herkenning op. We hebben ons gericht op drie overkoepelende thema’s in aparte groepjes:

  • Bestuurlijke vernieuwing
  • Duurzaamheid
  • Arbeidsmarktvernieuwing

In de eerste groep werden verschillende inzichten met elkaar gedeeld.  Een droom naar een nieuw politiek systeem, hoe je verbinding kunt leggen tussen vernieuwingsdrang en politiek bestuurlijk draagvlak en hoe vernieuwing van binnenuit zijn vorm krijgt. Door het brede spectrum en de relatief grote groep leverde dit nog niet veel concrete acties op. Wel de behoefte met elkaar nog eens dieper de verbinding te zoeken.

Bij duurzaamheid ging het over duurzame energie en circulaire economie. Al snel ontstond het inzicht dat er initiatieven en ideeën genoeg zijn, maar hoe maak je deze zichtbaar en verbind je ze met elkaar? Concreet is afgesproken naar Westland af te reizen om een aantal mooie voorbeelden te bezoeken. De voorbeelden worden met de kracht van verschillende platformen en vormgegeven met behulp van ontwerpers een goed podium gegeven.

Bij het thema arbeidsmarktvernieuwing ging het vooral over het gebruiken van elkaars talenten. Een hele concrete afspraak is gemaakt tussen WIN-recept en Croqqer om elkaars initiatieven te versterken.

Wat mij betreft een mooie opbrengst van een eerste bijeenkomst. Andere next steps zijn het maken van een inspiratiekrant, Publieke Veranderaars in beeld brengen door middel van het maken van filmpjes en het aanmaken van een Facebook-pagina. Voor meer informatie wil ik je doorverwijzen naar de website of social media. We keep you posted!

Geschreven door: Jan Hof