methoden

 

Informatie en tips voor het voeren van goede gesprekken

De manier waarop je met elkaar omgaat en hoe je met elkaar in gesprek gaat is belangrijk in het dagelijks werk. Het helpt je elkaar beter te begrijpen en bevordert een goede samenwerking. Goede gesprekken voeren, wat komt daar bij kijken? Kenniscentrum Vilansheeft informatie en tips voor het voeren van een goed gesprek (op de werkvloer) op een rijtje gezet.

Een goed gesprek is een dialoog. Een dialoog is een gesprek tussen twee of meer mensen waardoor die beter begrijpen wat de ander denkt, vindt of voelt. De uitgangspunten in het voeren van een dialoog zijn: Neem de tijd voor de dialoog, luister goed, verplaats je in de ander, niet oordelen, niet direct naar een beslissing of oplossing zoeken, vertrouwen creëren, niet tegen de ander maar met de ander samen denken en ruimte maken voor ‘nieuw denken’.Naast deze uitgangspunten zijn er een aantal ezelsbruggetjes voor het voeren van een goed gesprek/dialoog:

  • Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
  • Laat OMA thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen
  • Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
  • Maak je niet DIK: Denk in Kwaliteiten
  • Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander
In een goed gesprek is niet alleen het spreken belangrijk, maar juist ook luisteren naar de ander. Er zijn verschillende vormen van luisteren: niet luisteren, marginaal luisteren, kritisch luisteren en actief luisteren. Actief luisteren is je best doen om je in de ander te verplaatsen en tevens letten op de non-verbale communicatie en daarop reageren. Actief luisteren is lastig, maar wel de beste manier voor het voeren van een goed gesprek.
Meer weten of het voeren van een goed gesprek? Lees het hele document hier.