nieuws

 

Waarom de invoering van HNW soms helemaal mis gaat

Blog Loek van den Broek – In de afgelopen jaren heb ik veel organisaties bezocht die Het Nieuwe Werken – of grote onderdelen daarvan – hebben ingevoerd. Soms ging het voortreffelijk, soms leidde het tot (volslagen) mislukkingen. In twee blogdelen behandel ik de toppers die vaak de oorzaak zijn van de mislukkingen. In heteerste deel behandelde ik als oorzaken van mislukte HNW-implementaties een gebrekkige focus op klantgerichtheid, het ontbreken van voorbeeldgedrag, het veel te veel blijven gebruiken van papieren documenten en het onjuist gebruik van werkplekken.

In dit tweede deel komen onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor de HNW-handhaving, haperende ICT-voorzieningen, de bestaande bedrijfscultuur en het onnodig vast blijven houden aan algemene regels aan bod.

Onbekend wie verantwoordelijk is voor HNW-handhaving

Zeker in de beginfase na de invoering van HNW blijken er veel zondaars. Dit varieert van het claimen van werkplekken, het niet opgeruimd achterlaten van de werkplekken, het onnodig lang parkeren van privé-spullen op werkplekken waar je fysiek even niet bent. Maar ook anderen storen door hard te praten, bellen vanaf de werkplek en ga zo maar door.

Fraaie trainingen waarin men elkaar leert op dit soort gedrag aan te spreken ten spijt, blijken medewerkers vaak van hun leidinggevende te verwachten dat hij ze wel aanspreekt. Tegelijkertijd willen leidinggevenden juist niet als politieagent optreden. Dit ping-pong gedrag leidt er uiteindelijk toe dat er niets gebeurt. De top van de organisatie zal hierin duidelijk moeten zijn en aan moeten geven wie verantwoordelijk is voor de handhaving van het concept.

 

Lees hier verder.