nieuws

 

Hoe een sociaal plan vertrouwen van werknemers kan winnen

Gemeenten krijgen steeds meer te maken met bezuinigingen op de eigen organisatie. Twee kenners geven adviezen over de juiste uitvoering van sociale plannen bij gemeenten. “Een raamsociaalplan is te algemeen.”

Aan het woord zijn arbeidsrechtadvocaat Ralph Jan van der Ham en interim-manager Arie de Ruijter, die een boek schreven over het opstellen en vooral het uitvoeren van sociale plannen bij reorganisaties. “Met een gekopieerd sociaal plan van een andere gemeente ben je er niet. Het is altijd maatwerk. En je moet ervaring hebben met de uitvoering, anders word je geconfronteerd met  nare consequenties”, ziet De Ruijter, die vaak in de arm wordt genomen bij de onderhandelingen over een sociaal plan.

Voorbereiden

Van der Ham vult aan dat een zogenaamd “raamsociaal plan” te algemeen is, terwijl het ook volgens de arbeidsrechtadvocaat juist van groot belang is maatwerk te leveren. De sleutelwoorden: “Voorbereiden, voorbereiden, voorbereiden.” Om van de uitvoering van een sociaal plan een succes te maken, willen De Ruijter en Van der Ham dan ook juist aan het begin van het proces om tafel met alle partijen.

Ja, alle partijen, want dat is een andere voorwaarde voor succes. Vaak legt een directie het maken van een sociaal plan neer bij HR-medewerkers en gaat voorbij aan de noodzakelijke input van andere disciplines. Een multidisciplinair team van leidinggevenden, personeelszaken, de afdeling financiën en communicatie. Die moeten samenwerken tijdens de reorganisatie, wat nog te weinig gebeurt.

Meestal wordt een reorganisatie ingezet met het oog op bezuinigingen. Zonder financiële expertise komt dat niet goed. Vervolgens moeten communicatiemedewerkers het besluit binnen de organisatie en daarbuiten onder de mensen krijgen. Dan krijg je vaak het idee dat een groot aantal mensen worden ontslagen, terwijl het gaat om arbeidsplaatsen en mensen vaak door natuurlijk verloop voor de uitgang kiezen.

Transparante en volledige communicatie helpt om mensen te laten begrijpen dat ingrepen in het personeelsbestand onontkoombaar zijn. “Je geeft meestal niets uit handen door eerlijk te zijn over de op handen zijnde reorganisatie.”

 

Lees hier verder.