20/10

 

Coach aan het woord

Blog door Martine Maes, coach van de Doetank 20/10.

 

Reflectie op het Doetankproces van de coach

De vragen die gesteld zijn tijdens het Slimmernetwercafé van 25 april, waren noodzakelijk voor het Doetankproces. Met deze vragen hebben we de verkenning van 20/10 goed vorm gegeven. Het was nodig om echt in de huid van de doelgroepen te kruipen en te bedenken welke noodzaak en welk vraagstuk hieraan ten grondslag ligt. Een goed idee of concept slaat blijkbaar aan, maar waar is het de oplossing voor? Dat kan voor elke doelgroep anders zijn zoals we gezien hebben. Dat is essentieel in de communicatie en het verder uittesten van de pilot.We werken eigenlijk in twee sporen: in Amsterdam wordt een pilot gestart en in de Doetank zijn we de randvoorwaarden aan het benoemen en gaan we een of meerdere scenario’s uittesten.

De Doetank richt zich vooral op het uittesten van enkele scenario’s bij een of meerdere opdrachtgevers en daarbij bekijken hoe het concept het beste vorm kan krijgen. De pilot in Amsterdam richt zich op de specifieke vraag in Amsterdam, bekijkt zelf de juridische consequenties. In Almere ligt weer een ander vraagstuk en zullen ook de randvoorwaarden anders zijn. Interessant voor de Doetank is dus of we na de experimenteerfase kunnen zeggen welk(e) scenario(‘s) het beste passen bij welk type vraagstuk van een organisatie? En hoe kun je oudere werknemers het beste benaderen, laten meedoen en tegemoetkomen aan hun drijfveren?

Welke tips hebben we voor mensen die in de toekomst in dezelfde fase zitten met hun Doetank?

  • Kruip in de huid van de doelgroep en stel hun de vraag: waarom wil je dit? Wat is de noodzaak die je voelt? Stel kritische vragen en vraag door!
  • Dat kun je niet goed genoeg doen volgens mij!
  • Maak snel fysiek wat je wilt aanbieden, of wat het is dat tegemoet aan de vraag van (verschillende) doelgroepen. Daardoor moet je zelf ook keuzes maken.