nieuws

 

Sociaal intranet gemeente Heerhugowaard

Zowel de gemeente Haarlem als de gemeente Heerhugowaard hebben een Pleio intranet geïmplementeerd. Wat zijn hun ervaringen en welke lessons learned kunnen ze ons meegeven?

In Heerhugowaard wilde men een nieuw intranet. Behalve dat samenwerken en kennisdelen gefaciliteerd moesten worden, beschikte de gemeente ook over een beperkt budget. Henk Bangma en Anouchka de Haan lichtten toe hoe rigoureus de gemeente te werk is gegaan: in plaats van een top down benadering is iedereen eigenaar van het intranet gemaakt. Dat betekent dat iedereen bijvoorbeeld nieuws mag plaatsen, maar ook groepen kan aanmaken, z’n homepage (dashboard) kan personaliseren, etc. Dit principe is consequent doorgevoerd. De afdeling communicatie is daarom niet langer regisseur, maar meer adviseur rondom het intranet.

De introductie is in vijf stappen aangepakt:

  1. Opzetten projectgroep, ook om draagvlak binnen de organisatie te creëren en om behoeften te inventariseren
  2. Maken van een startnotitie, hierin zijn visie en wensen geformuleerd
  3. Vertalen van de wensen naar het platform, ofwel hoe ‘map’ je de gewenste functionaliteiten en de look & feel (design) op het gekozen platform
  4. De uitrol, zonder teveel gedoe van start en leren door te doen
  5. Na de uitrol: de doorontwikkeling en het aanbieden van cursussen aan (nieuwe) medewerkers

 

Lees hier verder.